Peter C. Brown, Henryk L. Roediger III, Mark A. McDaniel „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”

11/23/2020

Peter C. Brown, Henryk L. Roediger III, Mark A. McDaniel „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”

    Wiele rutynowo stosowanych przez nas sposobów i reguł uczenia się przynosi efekt przeciwny do zamierzonego – wyniki badań naukowych burzą nasze przyzwyczajenia i intuicję. Okazuje się, że wielokrotne czytanie tekstu i skomasowane ćwiczenia to najmniej skuteczne strategie uczenia się. O wiele bardziej skuteczne są ćwiczenia w przywoływaniu wiedzy, a jeszcze lepiej, jeśli rozkładamy je w czasie i są przemieszane. Skuteczna jest też metoda uporania się z problemem zanim zostaniemy nauczeni, jak go rozwiązać. Uczymy się w sposób głębszy i z trwalszym efektem, jeśli nauka wymaga wysiłku. Ważne jest nabycie sprawności w wydobywaniu zasad i reguł leżących u podstawy problemów – to pozwala łatwiej wybierać rozwiązania w nowych sytuacjach. Te i wiele innych reguł skutecznego uczenia się, opartych na wynikach badań nad mózgiem można znaleźć w książce „Harwardzki poradnik skutecznego uczenia się”. To inspirująca lektura dla każdego nauczyciela, która pomoże zwiększyć efektywność uczenia się dzieci i młodzieży oraz ułatwi pracę.

Brown P. C, Roediger H. L., McDaniel M. A. (2020), Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Autor: dr Małgorzata Gosek  

Ekspert w dziedzinie badań nad edukacją 

Recenzja: Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”

11/23/2020

Recenzja: Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”



Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie” 

Matematyka jest wszędzie i jej językiem można wytłumaczyć świat. Trzeba tylko znaleźć sposób, tak, jak autorka książki. „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”.

Zabawne rysunki i intrygujące pytania na okładce zachęcają do zajrzenia do środka:

  • Czy bakterie na brudnej stopie mnożą się szybciej?
  • Jak z cyfr i liter stworzyć szyfr nie do złamania?
  • Czy liczenie ciasteczek pomaga wygrać w lotto?

Książkę czyta się łatwo, lekko i przyjemnie, mimo, że dotyka trudnych pojęć. To lektura nie tylko dla pasjonatów matematyki, to także inspirujące źródło wiedzy dla nauczycieli. Znajdziemy w niej przykłady z życia wzięte – z przyrody, ekonomii życia codziennego, fizyki – na których możemy wytłumaczyć dzieciom w prosty sposób trudne pojęcia: wzrost wykładniczy opisujący namnażanie się bakterii, wspólna struktura matematyczna opisująca rozwój stada owiec i oszczędności w banku, i wiele innych. Książkę z powodzeniem można wykorzystać zarówno na matematyce, jak i na innych przedmiotach. Warto zadbać, by matematyki uczyć nie tylko w szkole – wtedy stanie się ona naturalnym elementem otaczającego świata i drogą do jego zrozumienia.

Cerasoli A. (2016), Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie, Wydawnictwo Adamada, Gdańsk.
                                                                                                                         Autor: dr Małgorzata Gosek
                                                                                                    Ekspert w dziedzinie badań nad edukacją
Copyright © Odwróć edukację , Blogger