Wiele rutynowo stosowanych przez nas sposobów i reguł uczenia się przynosi efekt przeciwny do zamierzonego – wyniki badań naukowych burzą nasze przyzwyczajenia i intuicję. Okazuje się, że wielokrotne czytanie tekstu i skomasowane ćwiczenia to najmniej skuteczne strategie uczenia się. O wiele bardziej skuteczne są ćwiczenia w przywoływaniu wiedzy, a jeszcze lepiej, jeśli rozkładamy je w czasie i są przemieszane. Skuteczna jest też metoda uporania się z problemem zanim zostaniemy nauczeni, jak go rozwiązać. Uczymy się w sposób głębszy i z trwalszym efektem, jeśli nauka wymaga wysiłku. Ważne jest nabycie sprawności w wydobywaniu zasad i reguł leżących u podstawy problemów – to pozwala łatwiej wybierać rozwiązania w nowych sytuacjach. Te i wiele innych reguł skutecznego uczenia się, opartych na wynikach badań nad mózgiem można znaleźć w książce „Harwardzki poradnik skutecznego uczenia się”. To inspirująca lektura dla każdego nauczyciela, która pomoże zwiększyć efektywność uczenia się dzieci i młodzieży oraz ułatwi pracę.
Brown P. C, Roediger H. L., McDaniel M. A. (2020), Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
Autor: dr Małgorzata Gosek
Ekspert w dziedzinie badań nad edukacją
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz