Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna to zwyczajowo wspólnie występujące dziedziny edukacji. Zawiłość przepisów powoduje jednak, iż ciężko odnaleźć się w języku prawniczym, a tym bardziej wdrożyć zapisy rozporządzeń we własny przebieg kariery. W poniższym tekście postaramy się przybliżyć oczekiwania systemu oświatowego wobec przyszłych nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Dowiecie się więc:
- Jakie są wymagania dotyczące nauczania języków w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
- Co zrobić, aby nauczać języków?
- Jakie certyfikaty językowe najlepiej wybrać?
- Gdzie szukać informacji?
1. Wszystkie wymagania jakie oświata stawia przed nauczycielami znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2020 poz. 1289). Ze względu na omawianą tematykę interesują nas szczególnie paragrafy 4 oraz 12. Na potrzeby artykułu przyjmijmy sobie również dwa skróty: EWiP – Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna oraz PP – przygotowani pedagogiczne. Pozwolą nam łatwiej identyfikować poszczególne elementy w tekście.
Rozporządzenie opisuje wiele dróg
dostępnych dla przyszłych nauczycieli. Od roku szkolnego 2020/2021, wymagane
jest jednak posiadanie ukończonych studiów II stopnia lub studiów jednolitych
magisterskich.
2. Nieco bardziej skomplikowana jest
droga nauczyciela, który na tych etapach chce nauczać języka obcego. Tutaj
ustawodawca przewidział wiele możliwości, z których możemy skorzystać.
Pierwszym wyborem są studia II stopnia lub jednolite magisterskie na kierunkach
filologicznych lub lingwistyki stosowanej wraz z przygotowanie pedagogicznym.
Ministerstwo uznaje również studia zagraniczne, wówczas istotny jest język
urzędowy w danym kraju, aby uczyć potrzebujemy również PP.
W kwestii nauczania języka możemy
wybrać także alternatywną drogę, tj. po ukończeniu dowolnego kierunku studiów
(w przypadku przedszkoli i szkół podstawowych wystarczający jest I stopień
studiów) przystąpić do egzaminu certyfikującego z danego języka w stopniu
zaawansowanym lub biegłym (B2,C1). Certyfikat, wykształcenie wyższe oraz
przygotowanie pedagogiczne dadzą nam możliwość nauczania, nie tylko w
przedszkolu, ale na wybranym etapie edukacji.
3. Rynek oferuje nam dużą dostępność wszelkich typów certyfikatów językowych na różnych poziomach zawansowania. Do najpopularniejszych należą FCE (B2) CAE (C1), TELC (różne poziomy), TOEFL, czy TEFL. Współcześnie najlepiej wybierać certyfikaty na poziomie zaawansowanym i biegłym. We wspomnianym wyżej rozporządzeniu dokładnie opisane są wszelkie certyfikaty konieczne do uzyskania odpowiednich kwalifikacji.
4. Informacji możemy oczywiście szukać w
Internecie, należy jednak bacznie weryfikować ich aktualność. Najlepiej sięgać
więc do źródeł! Zachęcamy do sprawdzania odpowiednich rozporządzeń, a jeśli
chcemy uszczegółowić jakieś kwestie najlepiej kontaktować się z kuratorium
oświaty.
Mamy nadzieję, że ten krótki opis
rozjaśnił Wam nieco sytuację, a cały proces stanie się prostszy i nieco
bardziej przyjemny. Po więcej informacji zapraszamy do pozostałych postów na
naszym blogu, a także na stronę Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji, gdzie
poza informacjami poznacie naszą ofertę studiów, kursów i szkoleń.
Źródła:
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych
od nauczycieli (Dz.U. 2020 poz. 1289).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019 poz. 1045).
Autor: Tomasz Czech
specjalista Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz