Według Marilee Adams to, jakie
pytania stawiamy sobie wpływa na nasze życie, stosunek do ludzi i szacunek do
siebie. Zmieniając pytania możemy świadomie zmienić swój sposób myślenia.
Autorka odróżnia pytania uczącego się od pytań wyrokującego. Wyrokujący skupia
się na pytaniu: Kto jest winien? Jak mogłem przegrać? Jak mogę dowieść, że mam
rację? Dlaczego on jest taki irytujący? Uczący natomiast pyta: Jakie są fakty?
Co jest możliwe? Czego mogę się nauczyć? Jaki mam wybór? Pytania wyrokującego
pogłębiają poczucie porażki albo nie dopuszczają myśli o niej. Pytania uczącego
oddzielają fakty od oceny siebie, pozwalają skierować myśli na drogę rozwoju.
Te dwa rodzaje pytań to dwie drogi życiowe, którymi możemy iść: droga
wyrokującego albo droga rozwoju. Na szczęście wejście na jedną z tych dróg nie jest bezpowrotne, w każdej chwili wybór należy do nas. Jak to zrobić? O tym
więcej w książce Marilee Adams.
Warto ją przeczytać – przyda się
każdemu, a nauczycielom w szczególności. To inspirujące narzędzie do pracy z
dziećmi i młodzieżą, pomocne we wspieraniu ich w rozwoju własnym. Zawarta w
książce mapa wyboru graficznie przedstawiająca całą koncepcję, inspiruje i zachęca
do skorzystania z niej.
Adams M. (2007), Myślenie
pytaniami, Studio EMKA.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz