1/18/2021

Jak zainteresować ucznia prezentacją? Zaprojektuj prezentację multimedialną, cz.1

    

Prezentacje multimedialne dla uczniów szkolnych

Pokazy slajdów tworzone na szablonach w programie Microsoft PowerPoint, to najczęstsze narzędzie wykorzystywane do prezentowania treści multimedialnych podczas lekcji. Niestety prezentacje tworzone na gotowych szablonach z tego programu, niedostosowane pod względem estetycznym do pozostałych elementów pokazu, to często zmora uczniów, którzy tracą zainteresowanie i niechętnie przyswajają wiedzę z chaotycznych slajdów. Jak więc stworzyć lepszą prezentację?

     Kluczowe elementy

          Kolorystyka prezentacji, barwy jakimi się w niej posługujemy, to jedna z najistotniejszych kwestii. Nie od dziś bowiem kojarzymy zielony ze spokojem, niebieski z profesjonalizmem, a czerwony z agresją. Kolory mają również znaczenie w prezentacji i powinny podkreślać, to co chcemy przekazać. Jeśli nie jesteśmy pewni jakiej kolorystyki użyć do tła, a jakiej do czcionek, powinniśmy trzymać się najprostszego czarno-białego schematu, który obroni się przy doborze odpowiedniej treści tekstowej i multimedialnej. Jeśli jednak chcemy dopracować naszą prezentację możemy skorzystać z generatorów palet kolorystycznych dostępnych w Internecie, takich jak, np. https://coolors.co/, gdzie spośród tysięcy zestawień możemy wybrać to pasujące do celu naszej prezentacji.

Paleta barw użyteczna w prezentacji multimedialnej

Pamiętajmy jednak, aby unikać kolorów jaskrawych i takich, na których tekst będzie nieczytelny.

Czcionka jakiej używamy jest podstawowym elementem prezentacji. Kluczowym ze względu na fakt, iż to za pomocą tekstu chcemy przekazać treści i zainteresować nimi odbiorcę. Najpopularniejsze czcionki to: Calibri, Times New RomanArial . Możemy też zastosować darmowe i równie atrakcyjne czcionki, jak np. Arsenal, która jest dostępna w bibliotece Google, pod linkiem: https://fonts.google.com/specimen/Arsenal. We wspomnianej wcześniej bibliotece dostępne jest także wiele innych, interesujących i darmowych odmian pisma, które mogą okazać się użyteczne w procesie projektowania prezentacji. Istotne jest jednak, aby nie przesadzić z ilością używanych krojów pisma i ich skomplikowaniem. Musimy pamiętać, że priorytetem podczas projektowania naszego pokazu jest przejrzystość i jakość naszego przekazu, użycie więcej niż dwóch rodzajów czcionek, powoduje chaos i jest nieczytelne dla odbiorcy.

Przygotowując prezentację, chcemy za jej pomocą przekazać pewną treść. W przypadku uczniów będzie to utrwalenie wiedzy za pomocą intrygującej formy przekazu. Aby jednak osiągnąć ten cel, musimy zacząć od planowania. Praca koncepcyjna i projektowanie, to często pomijane elementy podczas wielu naszych czynności, w tym wypadku nie należy jednak z tego wysiłku rezygnować. Staranne zaplanowanie przebiegu prezentacji pozwoli nam dobrać narzędzia potrzebne do osiągnięcia celu, a wyodrębnienie poszczególnych etapów, ułatwi wybór treści i sposób ich komunikacji. Planując prezentację musimy pamiętać, żeby slajdy nie były przepełnione tekstem (wyjątkiem są tutaj definicje czy cytaty), a jedynie wskazywać na pewne zagadnienie, które to nauczyciel winien omawiać. Prezentacje powinny być zatem ogólne i stanowić fundament przekazywanej treści. Umiejętność pięknego wypowiadania się nauczycieli, to jednak element nieodłączny podczas prezentacji. Retoryka to jedna z umiejętności, która (na szczęście) powraca do zawodu nauczyciela, a przy okazji stanowi nieodłączny element prezentacji treści podczas lekcji.

W dzisiejszym wpisie omówiliśmy kluczowe elementy przekazu. W następnym poruszymy kwestię narzędzi, które możemy wykorzystać do tworzenia prezentacji.

Część 2 dostępna jest tutaj - Trzy podstawowe narzędzia do tworzenia prezentacji na milion sposobów

Autor: Tomasz Czech, specjalista Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Odwróć edukację , Blogger