12/07/2020

Małgorzata Gosek „Cyfrowy uczeń. Dylematy mediatyzacji”



Pandemia COVID-19 pokazała, jak bardzo mediatyzacja wpływa na współczesną edukację, jak zmienia się środowisko uczniów, nauczycieli i rodziców.

„Cyfrowy uczeń” to publikacja o wysokich walorach naukowych, napisana z myślą o nauczycielach wszystkich etapów kształcenia i ich dylematach w obliczu wszechobecnej cyfryzacji życia. Autorka stawia ciekawe pytania i na podstawie badań naukowych podejmuje rozważania i proponuje konkretne rozwiązania. 

Konieczność kształcenia medialnego jest nie tylko faktem, ale staje się również wyzwaniem edukacyjnym. Proces pośrednictwa mediów w poznawaniu świata, wpływanie przez media na postrzeganie przez człowieka rzeczywistości oraz konsekwencje takiego pośrednictwa ma we współczesnym świecie istotne znaczenie. Autorka zauważa, iż „z badań wynika że Cyfrowi Polacy podłączeni są do Sieci średnio 6 godzin dziennie, na komunikację przez Internet poświęcają 3 razy więcej czasu niż na rozmowy telefoniczne i SMS-y, 89% ma w domu laptop, 87% sieć WiFi, 60% zapisało swoje dane płatnicze na stronach www lub w aplikacjach, 55% robi zakupy w Sieci, dla prawie połowy Internet jest codziennym źródłem informacji dla około 2/3 Internet jest bardzo istotny w życiu, a 1/3 uważa go za główną część życia, Zwyczaje i zachowania Polaków dynamicznie zmieniają.” 

Kreowana przez Media wszechobecna kultura sukcesu wywiera na człowieka nieustanną presję stając się często źródłem frustracji… Czy edukacja jest dostosowana do zachodzących w społeczeństwie zmian? Publikacja poszukuje odpowiedzi na to i inne pytania. Przedstawia propozycje modernizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oświacie uwzględniającej zmiany wynikające z mediatyzacji życia.

Uczeń
 

Gosek M. (2020), Cyfrowy uczeń. Dylematy mediatyzacji, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń

Autor: Grażyna Strączek

Dyrektor Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Odwróć edukację , Blogger