Małgorzata Gosek „Cyfrowy uczeń. Dylematy mediatyzacji”

12/07/2020

Małgorzata Gosek „Cyfrowy uczeń. Dylematy mediatyzacji”



Pandemia COVID-19 pokazała, jak bardzo mediatyzacja wpływa na współczesną edukację, jak zmienia się środowisko uczniów, nauczycieli i rodziców.

„Cyfrowy uczeń” to publikacja o wysokich walorach naukowych, napisana z myślą o nauczycielach wszystkich etapów kształcenia i ich dylematach w obliczu wszechobecnej cyfryzacji życia. Autorka stawia ciekawe pytania i na podstawie badań naukowych podejmuje rozważania i proponuje konkretne rozwiązania. 

Konieczność kształcenia medialnego jest nie tylko faktem, ale staje się również wyzwaniem edukacyjnym. Proces pośrednictwa mediów w poznawaniu świata, wpływanie przez media na postrzeganie przez człowieka rzeczywistości oraz konsekwencje takiego pośrednictwa ma we współczesnym świecie istotne znaczenie. Autorka zauważa, iż „z badań wynika że Cyfrowi Polacy podłączeni są do Sieci średnio 6 godzin dziennie, na komunikację przez Internet poświęcają 3 razy więcej czasu niż na rozmowy telefoniczne i SMS-y, 89% ma w domu laptop, 87% sieć WiFi, 60% zapisało swoje dane płatnicze na stronach www lub w aplikacjach, 55% robi zakupy w Sieci, dla prawie połowy Internet jest codziennym źródłem informacji dla około 2/3 Internet jest bardzo istotny w życiu, a 1/3 uważa go za główną część życia, Zwyczaje i zachowania Polaków dynamicznie zmieniają.” 

Kreowana przez Media wszechobecna kultura sukcesu wywiera na człowieka nieustanną presję stając się często źródłem frustracji… Czy edukacja jest dostosowana do zachodzących w społeczeństwie zmian? Publikacja poszukuje odpowiedzi na to i inne pytania. Przedstawia propozycje modernizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oświacie uwzględniającej zmiany wynikające z mediatyzacji życia.

Uczeń
 

Gosek M. (2020), Cyfrowy uczeń. Dylematy mediatyzacji, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń

Autor: Grażyna Strączek

Dyrektor Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji


Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – nauczanie języków obcych

11/23/2020

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – nauczanie języków obcych

 Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna to zwyczajowo wspólnie występujące dziedziny edukacji. Zawiłość przepisów powoduje jednak, iż ciężko odnaleźć się w języku prawniczym, a tym bardziej wdrożyć zapisy rozporządzeń we własny przebieg kariery. W poniższym tekście postaramy się przybliżyć oczekiwania systemu oświatowego wobec przyszłych nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

Dowiecie się więc:

  1. Jakie są wymagania dotyczące nauczania języków w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
  2. Co zrobić, aby nauczać języków?
  3. Jakie certyfikaty językowe najlepiej wybrać?
  4. Gdzie szukać informacji?

1.  Wszystkie wymagania jakie oświata stawia przed nauczycielami znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2020 poz. 1289). Ze względu na omawianą tematykę interesują nas szczególnie paragrafy 4 oraz 12. Na potrzeby artykułu przyjmijmy sobie również dwa skróty: EWiP – Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna oraz PP – przygotowani pedagogiczne. Pozwolą nam łatwiej identyfikować poszczególne elementy w tekście.

Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna

Rozporządzenie opisuje wiele dróg dostępnych dla przyszłych nauczycieli. Od roku szkolnego 2020/2021, wymagane jest jednak posiadanie ukończonych studiów II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich.

2.    Nieco bardziej skomplikowana jest droga nauczyciela, który na tych etapach chce nauczać języka obcego. Tutaj ustawodawca przewidział wiele możliwości, z których możemy skorzystać. Pierwszym wyborem są studia II stopnia lub jednolite magisterskie na kierunkach filologicznych lub lingwistyki stosowanej wraz z przygotowanie pedagogicznym. Ministerstwo uznaje również studia zagraniczne, wówczas istotny jest język urzędowy w danym kraju, aby uczyć potrzebujemy również PP.

W kwestii nauczania języka możemy wybrać także alternatywną drogę, tj. po ukończeniu dowolnego kierunku studiów (w przypadku przedszkoli i szkół podstawowych wystarczający jest I stopień studiów) przystąpić do egzaminu certyfikującego z danego języka w stopniu zaawansowanym lub biegłym (B2,C1). Certyfikat, wykształcenie wyższe oraz przygotowanie pedagogiczne dadzą nam możliwość nauczania, nie tylko w przedszkolu, ale na wybranym etapie edukacji.

3.  Rynek oferuje nam dużą dostępność wszelkich typów certyfikatów językowych na różnych poziomach zawansowania. Do najpopularniejszych należą FCE (B2) CAE (C1), TELC (różne poziomy), TOEFL, czy TEFL. Współcześnie najlepiej wybierać certyfikaty na poziomie zaawansowanym i biegłym. We wspomnianym wyżej rozporządzeniu dokładnie opisane są wszelkie certyfikaty konieczne do uzyskania odpowiednich kwalifikacji.

4.  Informacji możemy oczywiście szukać w Internecie, należy jednak bacznie weryfikować ich aktualność. Najlepiej sięgać więc do źródeł! Zachęcamy do sprawdzania odpowiednich rozporządzeń, a jeśli chcemy uszczegółowić jakieś kwestie najlepiej kontaktować się z kuratorium oświaty.

Mamy nadzieję, że ten krótki opis rozjaśnił Wam nieco sytuację, a cały proces stanie się prostszy i nieco bardziej przyjemny. Po więcej informacji zapraszamy do pozostałych postów na naszym blogu, a także na stronę Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji, gdzie poza informacjami poznacie naszą ofertę studiów, kursów i szkoleń.

Źródła:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2020 poz. 1289).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019 poz. 1045). 

Autor: Tomasz Czech 
specjalista Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji

Peter C. Brown, Henryk L. Roediger III, Mark A. McDaniel „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”

11/23/2020

Peter C. Brown, Henryk L. Roediger III, Mark A. McDaniel „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”

    Wiele rutynowo stosowanych przez nas sposobów i reguł uczenia się przynosi efekt przeciwny do zamierzonego – wyniki badań naukowych burzą nasze przyzwyczajenia i intuicję. Okazuje się, że wielokrotne czytanie tekstu i skomasowane ćwiczenia to najmniej skuteczne strategie uczenia się. O wiele bardziej skuteczne są ćwiczenia w przywoływaniu wiedzy, a jeszcze lepiej, jeśli rozkładamy je w czasie i są przemieszane. Skuteczna jest też metoda uporania się z problemem zanim zostaniemy nauczeni, jak go rozwiązać. Uczymy się w sposób głębszy i z trwalszym efektem, jeśli nauka wymaga wysiłku. Ważne jest nabycie sprawności w wydobywaniu zasad i reguł leżących u podstawy problemów – to pozwala łatwiej wybierać rozwiązania w nowych sytuacjach. Te i wiele innych reguł skutecznego uczenia się, opartych na wynikach badań nad mózgiem można znaleźć w książce „Harwardzki poradnik skutecznego uczenia się”. To inspirująca lektura dla każdego nauczyciela, która pomoże zwiększyć efektywność uczenia się dzieci i młodzieży oraz ułatwi pracę.

Brown P. C, Roediger H. L., McDaniel M. A. (2020), Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Autor: dr Małgorzata Gosek  

Ekspert w dziedzinie badań nad edukacją 

Recenzja: Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”

11/23/2020

Recenzja: Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”



Anna Cerasoli „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie” 

Matematyka jest wszędzie i jej językiem można wytłumaczyć świat. Trzeba tylko znaleźć sposób, tak, jak autorka książki. „Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie”.

Zabawne rysunki i intrygujące pytania na okładce zachęcają do zajrzenia do środka:

  • Czy bakterie na brudnej stopie mnożą się szybciej?
  • Jak z cyfr i liter stworzyć szyfr nie do złamania?
  • Czy liczenie ciasteczek pomaga wygrać w lotto?

Książkę czyta się łatwo, lekko i przyjemnie, mimo, że dotyka trudnych pojęć. To lektura nie tylko dla pasjonatów matematyki, to także inspirujące źródło wiedzy dla nauczycieli. Znajdziemy w niej przykłady z życia wzięte – z przyrody, ekonomii życia codziennego, fizyki – na których możemy wytłumaczyć dzieciom w prosty sposób trudne pojęcia: wzrost wykładniczy opisujący namnażanie się bakterii, wspólna struktura matematyczna opisująca rozwój stada owiec i oszczędności w banku, i wiele innych. Książkę z powodzeniem można wykorzystać zarówno na matematyce, jak i na innych przedmiotach. Warto zadbać, by matematyki uczyć nie tylko w szkole – wtedy stanie się ona naturalnym elementem otaczającego świata i drogą do jego zrozumienia.

Cerasoli A. (2016), Bakterie do kwadratu czyli matematyka jest wszędzie, Wydawnictwo Adamada, Gdańsk.
                                                                                                                         Autor: dr Małgorzata Gosek
                                                                                                    Ekspert w dziedzinie badań nad edukacją
Copyright © Odwróć edukację , Blogger