Wyzwania polskiej edukacji. Stara szkoła, nowe problemy

3/08/2021

Wyzwania polskiej edukacji. Stara szkoła, nowe problemy

stara szkoła stare książki nowe problemy

    Tak archaiczny twór, jakim jest obowiązujący w Polsce system oświaty, już dawno stracił większość swoich zwolenników. Coraz bardziej świadome społeczeństwo, czyli nauczyciele, rodzice jak i sami uczniowie domagają się stworzenia instytucji, które będą odpowiadały na potrzeby rozwijającego się społeczeństwa w samym centrum Europy w XXI wieku. W dobie zalewających nas informacji, komputeryzacji i rozwoju technologicznego czy ma jeszcze sens uczenie się na pamięć wzorów matematycznych lub chemicznych? Przecież w ciągu kilku sekund jesteśmy w stanie wywołać takie informacje na ekranach naszych telefonów komórkowych. Czy nie powinno się raczej uczyć wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji albo szybkiego poruszania się w morzu wiadomości i wychwytywania tylko interesujących nas zagadnień? Nie wszyscy są w tej kwestii zgodni. W dalszym ciągu w polskich szkołach można spotkać nauczycieli, którzy wymagają od uczniów znajomości wzorów skróconego mnożenia czy definicji logarytmu chociaż rzadko potrafią uzasadnić ich zastosowania w życiu codziennym. Cóż więc począć? Trzeba tworzyć kolejne połączenia między neuronami zapamiętując wybrane dla nas pojęcia i zagadnienia i mieć nadzieję, że kiedyś w życiu nam się to przyda...

    Kolejnym przeżytkiem są oceny. Szkoła bez ocen? Przecież tak się nie da! - aż chce się zakrzyknąć. Jest to możliwe i jak pokazują najnowsze badania naukowe odbywa się to z dużą korzyścią dla uczniów, jak i samych nauczycieli. Wymaga to większej pracy, głównie z uwagi na odejście od głęboko zakorzenionej tradycji (?), ale też obudzenie w uczniach naturalnej ciekawości. I tu pojawia się problem - po pierwsze, jak odbudować w dziecku motywację wewnętrzną tak dokładnie zdeptaną przez szkołę i zainteresować ich tematami, które są tak mocno oderwane od codziennego życia? Możliwe, że ktoś pójdzie ścieżką wytyczoną przez królową nauk, ale jaki to jest odsetek społeczeństwa? Dzieci wolałyby słuchać odpowiedzi na pytania dlaczego niebo jest niebieskie, albo kiedy będą mogli zobaczyć spadające gwiazdy na nocnym niebie, niż siedząc sztywno w ławkach powtarzać kolejny raz jak nazywają się części składowe równań matematycznych. Z pewnością bardziej zainteresowałyby się danym językiem obcym, gdyby najpierw zapoznano je z kulturą i tradycją kraju, w którym język obowiązuje niż musiały od pierwszej lekcji powtarzać odmianę czasownika „być”.  Ocena, czyli w zasadzie nagroda lub kara nie pomaga tu w osiągnięciu celu. Umacnia ona jedynie uczniów w przekonaniu, że  za każde działanie powinni spodziewać się konsekwencji – w ten sposób wzmacniana jest motywacja zewnętrza. Należy tu także nadmienić, że żadna ocena nie może być obiektywna, gdyż jest efektem pewnych przekonań i doświadczeń osoby, która ją przyznaje. Czyli jak każda opinia, jest czymś subiektywnym.

    Następną kwestią jest stosowanie jednego programu nauczania dla każdego ucznia - programu układanego przez ludzi dobrze wykształconych, ale o małym doświadczeniu w pracy z uczniem. Takie programy są najczęściej bardzo rozbudowane, niedbale skonstruowane i zakładające realizację tematów z pominięciem konieczności zatrzymania się na dłużej przy wybranym zagadnieniu, jeśli uczniowie mają problem z jego zrozumieniem. Należałoby pamiętać, że mózg każdego ucznia jest inny, ma inną strukturę i swój własny sposób przetwarzania informacji. Człowiek jest w stanie przyswoić to co go zainteresuje więc jak można wymagać od wszystkich tego samego tempa nauki czy predyspozycji? W takich momentach pojawiają się opóźnienia, z których jest rozliczany nauczyciel - zarówno przez dyrekcję jak i przez rodziców, którzy „dbają” o dobre wykształcenie swoich dzieci. Przed nauczycielami stawiane są wymagania, które nie mają szansy na realizację. To generuje olbrzymi stres, który dodatkowo jest pogłębiany przez organy nadrzędne. 

    Przed nami jeszcze daleka droga do szkół, które będą umacniały dzieci w ich potrzebie dążenia do spełnienia marzeń i zaspokojenia ciekawości. Przyczyni się to z pewnością do znalezienia satysfakcjonującej pracy, która przyniesie owoce nie tylko poszukiwaczowi, ale i ludzkości. Nadzieja w nauczycielach, którzy wychodzą z utartych schematów i chcą zmienić metody pracy. Pozwoli to w przyszłości na ukształtowanie społeczeństwa otwartych, świadomych, chętnych do rozwoju ludzi, którzy nie będą pozwalali sobą manipulować. 

Słowo o muzykoterapii

3/01/2021

Słowo o muzykoterapii

 muzyka w procesie uczenia się - muzykoterapia

        Korzystamy  z niej jako formy relaksu. Służy nam do koncentracji, a często pobudza i motywuje. Muzyka, bo o niej mowa, to prawdziwy skarb, a jej odpowiedni dobór może kształtować nasze działanie w wielu kierunkach i konfiguracjach. A jakie muzyka może mieć przełożenie na nasz proces edukacji? 

       Mózg odgrywa niezwykle istotną rolę zarówno w procesie nauki, jak i przyswajania dźwięków podczas słuchania muzyki. Niezwykle istotną rolę w łączeniu procesów związanych z nauką i nauczaniem odgrywa neurodydaktyka, która bazuje na prawidłowościach neuropsychologicznych i psychospołecznych w zapewnieniu uczenia się przyjaznego mózgowi, opartego na podłożu fizjologicznym oraz społecznym. Jest nastawiona na praktyczne wykorzystanie nowo poznanej i nabytej informacji, która w formie ustrukturyzowanej i świadomie przetwarzanej staje się wiedzą o zastosowaniu elastycznym dla konkretnych celów i działań w życiu. 

    Wsparciem tego procesu jest muzykoterapia, która jako dziedzina medyczno-muzyczna, jest skierowana na wykorzystaniu muzyki w celach terapeutycznych, wspierających proces leczniczy organizmu, a także relacje i adaptację ze środowiskiem zewnętrznym, stanowiącym ekosystem społeczny człowieka. Muzykoterapia ma szerokie zastosowania w stymulacji mózgu i pobudzaniu efektywnego uczenia się, łagodzeniu i polepszaniu stanu fizjologicznego i psychologicznego człowieka, usprawnienia funkcji komunikacyjnych i integracyjnych ze środowiskiem. 

    Neurodydaktyka może mieć wpływ na kształtowanie obszaru wewnętrznego, poznawczego i zewnętrznego społecznego, życia człowieka. Szkoła jest miejscem, gdzie te obszary poddawane są procesowi spajania. Integracja zewnętrzna (społeczna), wraz z socjalizacją ze środowiskiem rówieśniczym oraz zdobywaniem informacji poznawczych z różnych przedmiotów szkolnych. Daje to podłoże dla powiązania dziedzin neurodydaktyki i muzykoterapii, w celu usprawnienia realizacji funkcji, celów i roli szkoły w życiu dziecka. 

Muzykoterapia przyczyniając się do efektywnego uczenia się, wykazuje następujące właściwości:

  • zmniejszanie lęku fizycznego i skutków fizycznych, psychicznych stresu;
  • ułatwianie adaptacji do przewlekłych zaburzeń;
  • hamowanie symptomów chorób neurorozwojowych i degeneracyjnych (jak Parkinsona, Alzheimera);
  • regulacja balansu emocjonalnego, hamowanie objawów depresji i podłoża warunkującego zaburzenia nastroju;
  • zmniejszanie objawów zaburzeń czynnościowych fizjologicznych i psychicznych;
  • poprawienie kondycji wydolności poznawczej ze zmniejszeniem czasu potrzebnego na opanowanie materiału zakresu edukacji obowiązkowej powszechnej; 
  • umożliwienie wyrażanie samego siebie z poprawą, ulepszeniem komunikacji z innymi ludźmi. 

     Percepcja muzyki angażuje obydwie półkule mózgu z odmiennymi funkcjami przetwarzania składowych materii muzyki. To warunkuje biologiczną współpracę półkul z efektem poszerzenia spoidła wielkiego u osób aktywnie i długotrwale obcujących z materią muzyki. Daje to możliwość bezpośredniego przełożenia na komunikację międzypółkulową dla funkcji umysłowych, poznawczych aktywizowanych w procesie uczenia się, w tym kontrolowanego i nadzorowanego świadomie samodzielnie przez ucznia. 

     Treningi kondycji umysłowej poznawczej z wykorzystaniem materii muzyki umożliwiają drogą naturalną stymulację międzypółkulową i usprawnienie komunikacji międzypółkulowej. Daje to możliwość zapewnienia dłuższego stanu wyższej wydajności umysłowej dla świadomego opracowania materiału z zakresu edukacji powszechnej. To wpływa na skrócenie czasu niezbędnego dla jego opanowania (w tym drogą realizacji prac domowych z przedmiotów szkolnych), zrozumienia, utrwalenia i przyswojenia praktycznego z minimalizacją ryzyka jego zapomnienia w krytycznym momencie procedury oceniania.

    Stymulacja kondycji umysłowej poznawczej muzyką może być także zapewniona słuchaniem aktywnym oraz regularnym konkretnej muzyki dopasowanej do preferencji ucznia (z częstszą formą bez słów z tytułu funkcji ich zakłócenia i rozpraszania w uczeniu się materiału szkolnego), z zaleceniami słuchania przed cyklem lub w trakcie cyklu lub po cyklu - uczenia się.
 
      Muzyko-terapia może być prowadzoną w formach treningów grupowych lub indywidualnych. W tej postaci może obejmować poprawę funkcji motorycznych, umiejętności społecznych, emocji, koordynacji, wyrażania siebie i rozwoju osobistego. Stymuluje także zdolności:
  • percepcyjne - sensoryczne (poprzez dotyk, ruch, słuchanie i poziomy świadomości);
  • fizyczne (precyzyjna kontrola motoryki dużej i małej drobnej);
  • poznawcze (koncentracja uwagi, sprawniejsze zapamiętywanie i przyswajanie informacji, celowe i kierunkowe selekcjonowania i sekwencjonowanie informacji z podręczników szkolnych);
  • emocjonalne (w regulacji własnego balansu uczuć a także w niewerbalnym wyrażaniu uczuć); 
  • komunikacyjne (w używaniu dźwięków i gestów w formach niewerbalnych, wokalnych, ruchowych w grze na instrumencie);
  • społeczne (nawiązywanie kontaktu wzrokowego werbalizowanego i niewerbalizowanego,  ruchowego w formach obracania się z inicjowaniem interakcji z konkretnymi członkami środowiska społecznego); 
  • interpersonalne (w formach rozwoju i korekcji poczucia własnej wartości, własnej pewności).  
     Muzykoterapia, jako nurt terapeutyczny usprawniający działanie mózgu, zawiera w sobie elementy fizjoterapii i psychoterapii. Muzyka może prowadzić do rozluźnienia napiętych mięśni i fragmentów ciała. Dzięki niej możemy zmniejszyć poziom przeżywania zmartwienia lub stresu, także w stanie gdy nie jesteśmy tego do końca w pełni świadomi. Muzyka może spowodować wprowadzenie mózgu w stan medytacji sprzyjającej relaksacji, która jednocześnie wspomaga dotlenienie tego narządu i usprawnia krążenie w całym ciele.

Dodatkowe uzupełniające głębsze informacje czytelnik w razie zainteresowania może uzyskać w źródłach naukowych podanych w linku.

AutorkaMara Dymnikowa , pracownik naukowy i specjalistka w zakresie muzykoterapii.

Kryzys emocjonalny w okresie dorastania

2/22/2021

Kryzys emocjonalny w okresie dorastania

dorastanie dzieci i młodzieży

  Życie każdego człowieka można podzielić na okresy, etapy rozwoju. Począwszy od życia prenatalnego, jeszcze przed narodzeniem, przez niemowlęctwo, dzieciństwo, dorastanie, aż po dojrzałość. Każdemu z tych etapów towarzyszy rozwój fizyczny, kształtowanie się człowieka pod względem cielesnym i fizjologicznym. Związane jest to z prawidłowością biologii człowieka, ciało dojrzewa, zmienia się, nabiera umiejętności po to by móc żyć jako człowiek dojrzały. Oprócz fizycznego rozwoju, każdy człowiek rozwija się także w sferze emocjonalnej.

   Dojrzewanie, szumnie nazywane przez niektórych w mowie potocznej, czasem „burzy i naporu”, to okres w życiu człowieka między około 10 a 19 rokiem życia. Jest to czas niezwykle ważny, można odważyć się o stwierdzenie, że pod pewnymi względami decydujący o kierunku, w którym życie młodego człowieka się potoczy. To wtedy człowiek szuka odpowiedzi na najważniejsze pytania. Będą one towarzyszyć mu do końca życia, jednak w czasie dorastania, poszukiwania odpowiedzi dotyczących fundamentalnych kwestii mają wpływ na relacje, samoocenę i przekonania. Pytania dotyczą tożsamości (kim jestem?), przekonań (w co wierzę?), potrzeby akceptacji i przynależności (co powiedzą inni? czy mnie akceptujesz?). Podstawowym środowiskiem gdzie nastolatek uczy się siebie, swoich emocji oraz szuka odpowiedzi na ważne pytania, jest jego środowisko rodzinne. To tam od samego początku swojego życia, dziecko zdobywa doświadczenie i wiedzę dotyczącą zaspokajania swoich potrzeb, budowania więzi i relacji. Drugie po domu rodzinnym jest środowisko szkolne, rówieśnicze, gdzie młody człowiek dojrzewa społecznie, uczy się budować relacje, rozszerza swój „domowy świat”, uczy się komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów.

  W każdym z etapów rozwoju, człowiekowi towarzyszą emocje. Andrzej Dąbrowski podaje ich następującą definicję: Emocje to spowodowane fizjologicznymi i neuronalnymi zmianami stany psychofizyczne o zabarwieniu uczuciowym, posiadające komponent poznawczo - ocenny (oceniający) i siłę motywującą, którym zwykle towarzyszą zewnętrzna ekspresja i działanie”. (Parkinson, Colman, 1999) Niektóre z teorii definiujących emocje, wyróżnia tzw. emocje podstawowe takie jak: złość, smutek, strach, radość czy wstręt. Jednak istnieje cała mnogość odczuć, których człowiek doświadcza w odpowiedzi na sytuację, doświadczenie czy obraz. Najprościej możemy je podzielić na takie, które są dla nas przyjemne. Każdy lubi odczuwać radość, szczęście czy spokój. Oprócz emocji przyjemnych i pozytywnych w odczuwaniu, każdy człowiek doświadcza emocji trudnych, nieprzyjemnych. Smutek, złość, frustracja, wstyd, gniew czy zazdrość, to tylko niektóre z nich. Czas dorastania wiąże się z doświadczaniem  różnych stanów emocjonalnych, uczuć. Często są one silne, trudne do nazwania, zrozumienia i wyrażenia.  Młody człowiek może czuć zagubienie w emocjonalnym chaosie jakiego doświadcza w swoim wnętrzu. Oparcie w rodzicach, zdrowe relacje w najbliższym środowisku, dają bezpieczeństwo i przestrzeń by tych emocji się nauczyć, ale przede wszystkim by nauczyć się wyrażać je w sposób konstruktywny oraz niekrzywdzący innych oraz samego siebie. Często jednak dzieje się tak, że dojrzewający człowiek nie ma dostatecznego oparcia w najbliższym środowisku. Towarzyszyć mu może wtedy poczucie osamotnienia oraz  niezrozumienia w tym wszystkim co przeżywa i czego doświadcza w sferze emocjonalnej. Mówimy wtedy o kryzysie emocjonalnym. Często to pierwszy kryzys w życiu człowieka, tym ważniejsze jest mądre towarzyszenie nastolatkowi, by w poczuciu wsparcia i bezpieczeństwa mógł przez ten kryzys przejść.  Kryzys dotyczyć może samego przeżywania trudności w rozumieniu swoich emocji, umiejętności ich wyrażenia, ale także samego nazwania stanów, które są obecne we wnętrzu nastolatka i wyrażają się na zewnątrz poprzez słowa czy zachowanie. Dochodzi wtedy niejako do „zapętlenia” emocjonalnego, które trudno rozwiązać i uporządkować. By pomóc młodzieży w tym trudnym aspekcie dojrzewania, warto by wychowawcy, nauczyciele czy pedagodzy, stosowali i podpowiadali sposoby wyrażania emocji bliskie młodym ludziom, na przykład poprzez muzykę czy sztukę.

  Bardzo niepokojącym objawem problemów z jakimi zmaga się młodzież, jest wciąż rosnąca liczba zachorowań na depresję. Oprócz czynnika genetycznego, który niewątpliwie ma wpływ na zachorowanie, ważnym czynnikiem wzmagającym uaktywnienie się epizodu depresyjnego, ma samoocena, umiejętność radzenia sobie z problemami oraz nastrój i rozumienie swoich emocji a także umiejętność ich wyrażania. „(...) u osób z depresją występuje negatywna postawa wobec siebie, otoczenia i przyszłości. Ta „triada poznawcza” prowadzi do filtrowania bodźców negatywnych i w konsekwencji do wzmocnienia postrzegania depresyjnego.” (Freyberger, Schnieder, Stieglitz, 2014).  Niezwykle ważna jest tu rola dorosłych, którzy zauważając pierwsze symptomy depresji, są w stanie skutecznie pomóc nastolatkowi. Kluczowa jest też profilaktyka i przeciwdziałanie depresji. Wyrażanie emocji wtedy gdy one się pojawiają, umiejętność radzenia sobie ze stresem w sytuacjach na przykład szkolnych to podstawa profilaktyki.

   Czas dorastania to czas trudny, pełen napięć, niechcianych emocji czy doświadczeń. To także, a raczej przede wszystkim, czas nauki samego siebie, swojego ciała, psychiki i przeżyć. To czas poznawania, odkrywania i kształtowania swojej osobowości, zauważania swoich mocnych stron i talentów.  Budowanie relacji z rówieśnikami, pierwsze poważniejsze konflikty oraz sposoby ich rozwiązywania, nauka komunikacji z innymi ludźmi, to sytuacje, w których w czasie dorastania, człowiek może doświadczyć kryzysu. Problemy, które nie są sukcesywnie rozwiązywane poprzez kontakt i rozmowę z dorosłymi, mają szansę rozwinąć się i przybrać niepokojący rozmiar. Niewyrażone emocje kumulują się i niejako szukają ujścia na przykład w postaci depresji czy chorób psychosomatycznych. Dlatego ważną rolą wychowawców, rodziców i nauczycieli jest uczenie dzieci i młodzieży stanów emocjonalnych: ich rozpoznawania, nazywania i wyrażania w sposób bezpieczny i konstruktywny. Pomocą może być pasja dziecka, taka jak: sport czy muzyka. Znalezienie pasji przez dziecko czy nastolatka jest elementem profilaktyki nie tylko przy kryzysach emocjonalnych, ale także przy wszelkiego rodzaju uzależnieniach. Warto od samego początku dbać o relacje z dziećmi i młodzieżą, posiąść umiejętność rozumienia ich świta, problemów i wyzwań z jakimi na co dzień się zmagają.

Autor: Julia Kulik - teolog, etyk. Specjalizuje się w terapii artystycznej.

Susan Maushart, „E-migranci. Pół roku bez internetu, telefonu i telewizji”

2/19/2021

Susan Maushart, „E-migranci. Pół roku bez internetu, telefonu i telewizji”

 

recenzja susan maushart technologia internet we współczesnym świecie pandemii

    Okres pandemii COVID-19 zacieśnia nasze związki z cyfrową technologią, wszyscy doświadczamy konsekwencji przeciążenia pracą i nauką online. Chyba nigdy wcześniej tak wyraźnie nie odczuwaliśmy wpływu cyfrowych mediów na nas samych.

    Książka dr Susan Maushart, mimo, że wydana kilka lat temu, jest teraz lekturą bardzo na czasie. Autorka – dziennikarka i komentatorka życia publicznego opisuje eksperyment, któremu poddała siebie i swoje nastoletnie dzieci, na pół roku odcinając od nowoczesnych  technologii: smartfonów, internetu, telewizji, konsoli, a przez pierwsze dwa tygodnie – nawet od elektryczności. To opowieść o tym, w jaki sposób brak mediów na co dzień uświadamiał im co przez nie tracili, jak pozwalał odkrywać na nowo radość ze wspólnych aktywności, wagę relacji międzyludzkich, nowe życiowe pasje oraz jak prowadził do refleksji dokąd wiodą nas media cyfrowe, jeśli tracimy nad nimi kontrolę. 

    To zaskakująca opowieść, od której trudno oderwać się, a jej wartość jest tym większa, że oprócz pobudzenia do refleksji, przynosi też porcję wiedzy. Autorka prowadząca badania naukowe z obszaru mediów, uzupełnia ją bowiem o przystępnie podane wyniki badań naukowych. e-migranci to lektura dla każdego, a dla rodziców i nauczycieli w szczególności, pozwala bowiem lepiej zrozumieć młodych ludzi, uświadomić sobie konsekwencji mediatyzacji i przejąć kontrolę nad mediami w naszym życiu.

okładka książki technologia w pandemii
Maushart Susan [2014], e-migranci. Pół roku bez internetu, telefonu i telewizji, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Trzy podstawowe narzędzia do tworzenia prezentacji na milion sposobów, cz.2

2/15/2021

Trzy podstawowe narzędzia do tworzenia prezentacji na milion sposobów, cz.2

 

prezentacje power point canva prezi projektor

W poprzednim tekście poruszyliśmy kwestię podstaw, koniecznych do stworzenia prezentacji. Dziś poznamy narzędzia, w których poprzednio uzyskana wiedza, powinna znaleźć zastosowanie.

    1. Microsoft PowerPoint

    Jest to najprostsze i najczęściej wykorzystywane narzędzie służące do przygotowywania prezentacji. Produkt ten zyskał swoją popularność, dzięki pakietowi oprogramowani z rodziny Office, w której stanowi jeden z trzech najbardziej charakterystycznych elementów (pośród programów Word i Excel). Podobnie jak w przypadku pozostałych rozwiązań Microsoftu, wbrew pozorom oferuje znaczną funkcjonalność, która ukryta jest pośród dostępnych na górnej wstążce opcji.  Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają pracę w PowerPoincie proponuję krótki tutorial, uczący jednej z podstawowych funkcjonalności programu: http://bit.ly/wzorzecslajdu

    Wraz z każdą kolejną wersją produkt był ulepszany, a wraz z nim wbudowane tzw. motywy, stanowiące tło naszej prezentacji. Niegdyś funkcja ta była bardzo ograniczona, a przy tym jej estetyka pozostawiała wiele do życzenia. Dziś możemy jednak przebierać w tysiącach motywów, których układ może wspomóc naszą pracę.

Power point szablony prezentacji

Po wybraniu dowolnego motywu pokaże nam się pierwsze okno, w którym dostępna jest pełna funkcjonalność programu:

slajd prezentacji power point tutorial

    Podstawowe zadania związane z tworzeniem prezentacji programu PowerPoint zostały omówione przez samego producenta na jego stronie, dlatego tę kwestię dziś pominiemy. PowerPoint obfituje jednak w wiele ciekawych funkcjonalności pomagających zarówno prezentującemu (np. funkcja dodawania notatek widocznych tylko dla prezentującego), jak i widzom (tutaj narzędzi jest wiele, od zaprezentowania estetycznej grafiki po funkcje multimedialne, takie jak nagrywanie ekranu). Wystarczy poświęcić nieco więcej czasu niż zazwyczaj, skorzystać ze wskazówek z poprzedniego wpisu, a nasza prezentacja znajdzie się na zupełnie innym poziomie.

    2. Prezi
    
    To popularna, w szczególności wśród studentów, przeglądarkowa aplikacja do tworzenia prezentacji, infografik i wielu innych materiałów służących do prezentacji treści. Prezi znana jest ze swojego interfejsu, który w przeciwieństwie do opisanego wcześniej PowerPointa jest nielinearny. 
  W praktyce oznacza to, że po obiektach zamieszczonych prezentacji można przemieszczać się swobodnie z zastosowaniem funkcji zooma, co zdecydowanie uatrakcyjnia przekaz i czyni go bardziej dynamicznym. Najlepiej zaprezentuje to poniższy filmik:


    Prezi jest więc atrakcyjniejszym, ale i nieco trudniejszym w obsłudze programem, z którym jednak warto się zapoznać. Oferuje wiele funkcjonalności niedostępnych w programie Microsoftu, a możemy korzystać z niego za darmo (dostępne są także płatne pakiety). Prezi być może uda się poświęcić osobny wpis, w którym pokażemy jak tworzyć nielinearne prezentacje.

    3. Canva

    To niezwykle ciekawa i jednocześnie intuicyjna aplikacja służąca do tworzenia grafik oraz prezentacji. Funkcjonalności Canvy nie sposób opisać jednym zdanie. Możemy w niej tworzyć posty na Facebooka czy Instagrama, zaprojektować logo lub baner, tak naprawdę dowolną grafikę, jaka nam się wymarzy. Do wyboru mamy wersję bezpłatną oraz płatną, która daje nam możliwość korzystania z ogromnej bazy elementów, grafik, szablonów czy zdjęć. 

    Otrzymujemy także znaczne możliwości w zakresie projektowania prezentacji, które możemy tworzyć na podstawie predefiniowanych szablonów lub własnego pomysłu.

Canva projektowanie obrazów i prezentacji

    Tworząc prezentację pamiętajmy jednak o zasadach, które opisaliśmy w pierwszym wpisie (dostępnym tutaj) oraz o potrzebie ubogacania formy przekazu. Do tego możemy wykorzystać wiele narzędzi m.in. wykresy czy infografiki.
    Jeśli chcecie zdobyć większą wiedzę dotyczącą tworzenia infografik w Canvie, a także wykorzystywania narzędzi TIK w pracy nauczyciela, to zachęcam do skorzystania ze szkolenia dostępnego na naszej stronie. Link znajdziecie tutaj.

Zachęcamy do śledzenia bloga. Kolejne wpisy już wkrótce.

Autor: Tomasz Czech, specjalista w Krakowskim Instytucie Rozwoju Edukacji
Studia podyplomowe dla nauczycieli – dlaczego warto się kształcić?

2/08/2021

Studia podyplomowe dla nauczycieli – dlaczego warto się kształcić?

studia podyplomowe zdalnie kwalifikacje online

    Obowiązujący w Polsce system kształcenia nauczycieli opiera się przede wszystkim na wyższych uczelniach, które korzystając ze swoich ustawowych uprawnień prowadzą studia pierwszego i drugiego stopnia, a także jednolite studia magisterskie ze specjalizacjami nauczycielskimi oraz studia podyplomowe, które nadają szczegółowe kwalifikacje w zakresie danych przedmiotów. Studia podyplomowe, to dziś nieco zmarginalizowana przez MEiN dziedzina kształcenia. Czy z tego powodu należy z niej zrezygnować?

Krótka odpowiedź na postawione wyżej pytanie brzmi – Nie! Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z możliwości jakie daje nam podyplomowe kształcenie. 

1. Pewne kwalifikacje

Prowadząc studia podyplomowe (samodzielnie lub za pomocą placówek pośredniczących w doskonaleniu nauczycieli), uczelnie opierają swoją działalność na trzech aktach prawnych: ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, rozporządzeniu w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Działanie uczelni wyższych w Polsce jest więc uregulowane, podobnie jak formy kształcenia, z których w szkołach tego typu możemy korzystać. Wychodząc od ogółu do szczegółu – kwalifikacje nadawane przez podmioty do tego uprawnione są pewne, a wedle zasady prawa lex retro non agit, tj. prawo nie działa wstecz, nie powinniśmy się obawiać także o respektowanie naszych kwalifikacji w przyszłości.

2. Indywidualizacja toku kształcenia

Uczelnie, w ramach posiadanej autonomii programowej, same opracowują programy studiów podyplomowych. Odpowiadają także za ich organizację i realizację procesu kształcenia, co należy do wyłącznych kompetencji uczelni. Wymaganiem nałożonym na uczelnie, dotyczącym prowadzenia studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, jest realizowanie ich w zgodzie ze standardami kształcenia. Dobór środków, metod nauczania, formy przekazu, ilość godzin, a przede wszystkim ich jakość, to elementy, które uczelnia wypracowuje sama. Nie ma wątpliwości, że wyścig w tej kwestii trwa o jakość, dlatego studia podyplomowe zazwyczaj cieszą się lepszą organizacją czasu poświęcanego na wykłady i ćwiczenia, niż studia pierwszego czy drugiego stopnia.

3. Kadra ekspertów i praktyków

Wielokrotnie, w czasie naszej własnej drogi edukacji uniwersyteckiej spotykaliśmy się z prowadzącymi, którzy pomimo swojego stopnia naukowego lub tytułu profesorskiego niekoniecznie potrafili nauczyć nas czegoś praktycznego. W przypadku kadry na studia podyplomowe warto jednak korzystać z wiedzy ekspertów i praktyków w swojej dziedzinie. Szczególną wartość ma ten element w edukacji nauczycieli. Oparcie się na radach i metodach wypracowanych przez bardziej doświadczone osoby z branży pozwoli na wzbogacanie własnego warsztatu praktycznymi wskazówkami. Połączenie kadry praktyków i akademików, to ogromna zaleta studiów podyplomowych.

4. Organizacja i oszczędność czasu

Dobrze zaprojektowane studia, które przy tym odbywają się w trybie niestacjonarnym, to także oszczędność czasu. Oczywiście wymagają od nas weekendowego zaangażowania, najczęściej raz lub dwa razy w miesiącu, ale przy właściwym rozplanowaniu zajęć i efektywnym metodom nauczania, to także przestrzeń do nauki, socjalizacji i wymiany doświadczeń. Swoisty networking w zawodzie nauczyciela.

Wymienione powyżej cztery powody, dla których warto korzystać ze studiów podyplomowych. Kształcenie na tym poziomie to nie tylko pewne kwalifikacje oraz zindywidualizowany tok nauczania, ale także miejsce wymiany doświadczeń i metod. 

Zachęcamy zatem do korzystania z tej formy kształcenia, a także do zajrzenia na stronę Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji, który od przeszło 12 lat uczestniczy w procesie kształcenia polskich nauczycieli. 

Rekrutacja na studia podyplomowe (prowadzone także online), na naszej stronie.


Copyright © Odwróć edukację , Blogger